5 gode råd til hvordan du øger din forbrænding

Dette indlæg vil give jer derude 5 gode råd til hvordan man øger sin forbrænding på en sund og nem måde. Din forbrænding får et ordentligt boost ved at følge disse 5 gode råd.

1. Stærk og krydret mad

Du kender nok oplevelsen af hvordan stærkt mad fylder din pande med svedperler. Det er tegn på at din krop går på overarbejde ved at forbrænde unormalt mere end du er vant til i ikke-aktiv tilstand. Derfor er et af de 5 gode råd at tilføre maden mere krydderi. Hvis du ikke er sart overfor stærke sager, kan du hælde enten chili eller stærkt tacosauce i næsten hver ret. Men overdriv ikke, da stærk mad samtidigt kan skabe mavesår.

2. Styrketræning

Når du styrketræner, forbrænder du øjeblikkelige kalorier. Som en velfortjent bonus for den hårde træning, kører din forbrænding på højt blus resten af dagen, selv når du ikke rører en finger. I den forbindelse er det en god idé at indtage proteiner. Se næste punkt.

3. Protein øger stofskiftet

Protein giver større mæthed og øger forbrændingen, derfor er protein væsentlig i din kost og for din træning. Det kræver mange kalorier for kroppen at fordøje, transportere og omsætte protein da proteinsyntesen er den mest energikrævende biokemiske proces i hele organismen. Der bliver derfor sat et ordentligt skub i stofskiftet og dermed forbrændingen, når du indtager proteiner. Der konkluderes herudfra at jo større muskelmasse desto større forbrænding. Kød, mælkeprodukter, fisk, æg og bælgplanter er de bedste kilder til proteiner.

4. Flere små måltider om dagen

Hver gang du indtager mad, sættes din forbrænding i gang. Ved at spise flere små måltider om dagen, kører din forbrænding hele dagen, samtidigt med at du ikke oplever sult, der fører til overspisning. Ved at holde sulten på afstand undgår du blodsukkersvingninger der frembringer sukkertrang.

5. Aktiv livsstil

Søg så meget fysisk udfordring i din hverdag som muligt. Vælg trapperne i stedet for elevatoren eller rulletrapperne. Hvis du vælger rulletrapperne, så lad i det mindste være med at stå stille på dem; det er egentlig slet ikke det de er beregnede til! Med lidt kreativ tænkning, er det nemt at finde på fysiske udfordringer. Et eksempel kunne være at stille vasketøjskurven et par meter væk fra tørrestativet. Hæng et stykke klæde op ad gangen og wupti har du fået 5-10 minutters træning samtidigt med at vasketøjet er streget af to-do-listen.

Rigtig god fornøjelse og få så gang i den forbrænding 🙂

1 kommentar


  1. Jeg spiser altid stærkt krydret mad og skal derfor ikke op at tisse om natten.

Comments are closed.