Motion er ikke lige let for alle – hvorfor?

motion

Hvorfor er det så svært for nogle at komme i gang med at dyrke motion? Det spørgsmål må jeg stille mig selv, da jeg tit støder ind i folk, der simpelt hen synes, at tanken om motion er helt forfærdelig.

De synes det er slemt, at de kan mærke kroppen blive træt og evt. have lidt ondt. Det synes de ikke er rart, men s andre elsker den der smerte ved ømme muskler og forpustelse. Hvad er det der er forskellen på mennesker?

Jeg ved det virkelig ikke, men jeg ved, at selv folk, der før ikke kunne lide at lave noget fysisk, godt kan få glæde af motion (også når de er ømme bagefter), hvis de stille og roligt vænner kroppen til motionen.

Jeg tror det er vigtigt ikke at fremskynde processen – det vil sige, at man ikke skal gå fra slet ikke at dyrke motion til at dyrke hård motion hver dag. Jeg tror, at det er bedst at starte op stille og roligt med at dyrke motion 3 gange om ugen, og de andre dage evt. gå en power walk tur. Det er en gåtur i et højt tempo, som får pulsen op, men uden at det bliver ubehageligt. 

Motion er godt – ingen tvivl om det. Men man skal også huske, at det er vigtigt at restituere. Dvs. at man ikke skal dyrke hård motion hver dag, hvis man kan mærke, at kroppen trænger til en lille pause.

Det er vigtigt at lytte efter kroppens signaler – også når den siger, at den er træt og lige skal have en pause.