Rygning og din Kondition

rygning-kondition

De fleste rygere ved egentlig godt at det at ryge påvirker deres kondition. Men skulle du ikke vide det, så lad mig prøve at forklare… og uddybe…

Rygning har indflydelse på hjertets evne til at optage ilt, selv hos helt unge mennesker ses en skadelig effekt af rygningen. Rygere har også nedsat maks. Puls, og man mener med nyere undersøgelser at kunne påvise en øget risiko for træningsskader hos unge mennesker. Det mistænkes at rygning nedsætter kroppens evne til at regenerere, og derved kan kroppens væv ikke reparere sig selv i samme tempo som hos ikke rygere.

Undersøgelser peger på at især sportsaktive unge som oftest holder sig fra at begynde på rygning, og blandt dem der ryger er ønsket om at stoppe som oftest til stede fordi de egentlig godt ved at det forringer deres præstationsevne i forhold til deres ikke rygende kammerater.

Den kulilte man indånder når man ryger, nedsætter kort og godt kroppens evne til at optage ilten i blodet, og tilfører derfor mindre ilt til hele kroppen. Dette kan være skadeligt for mange dele af kroppen, eksempelvis iltmangel i vævet.

Når man tænker over det er man vist godt dum, eller totalt ignorant, hvis man fortsætter med at ryge når man ved hvad indflydelse det har på kroppen, og de mulige langtidsskader der kunne komme specielt i form af den for rygere så ofte dødelige lungekræft.
Personligt var jeg med den definition godt dum i en del år, for dengang jeg var ryger, vidste jeg udmærket at det var skadeligt for min krop, også selvom der nu til dags er endnu flere undersøgelser der peger i samme retning.

Jeg valgte dog at stoppe med at ryge, og efter en del forsøg over nogle år, lykkedes det for mig at komme fri af rygningens svøbe som det hedder på fint gammelt dansk.
Måden jeg gennemførte mit endelige rygestop var med hypnose. Og det var så effektfuldt på mig at jeg efterfølgende måtte have uddannelsen til hypnotisør, så jeg selv kunne hjælpe folk med rygestop hypnose.

Som afslutning vil jeg blot opfordre dig på det kraftigste til at overveje endnu engang om ikke du kunne tage dig selv i nakken, og beslutte nu og her at du vil være ikke-ryger. Søg inde i dig selv efter alle de dejlige oplevelser man kan nyde endnu bedre når man ikke ryger.
Beslut samtidigt at uanset hvor hårdt det vil være, vil du efter at være faldet i, straks gøre dit bedste for at genoptage dit rygestop, for med den indstilling er du godt hjulpet.